یوسف جمالی؛ مریم فاتحی زاده؛ محمدرضا عابدی
چکیده
وجود یک عضو مبتلا به اوتیسم در خانواده طیف وسیعی از چالشها و مشکلات را برای اعضای خانواده ایجاد میکند. پژوهش حاضر باهدف کشف چالشها و مشکلات ارتباطی خانوادههای دارای فرزند مبتلا به اوتیسم و دستیابی به شبکه مضامین این چالشها و مشکلات انجام شد. روش پژوهش از نوع کیفی و روش تحلیل از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه آماری خانوادههای ...
بیشتر
وجود یک عضو مبتلا به اوتیسم در خانواده طیف وسیعی از چالشها و مشکلات را برای اعضای خانواده ایجاد میکند. پژوهش حاضر باهدف کشف چالشها و مشکلات ارتباطی خانوادههای دارای فرزند مبتلا به اوتیسم و دستیابی به شبکه مضامین این چالشها و مشکلات انجام شد. روش پژوهش از نوع کیفی و روش تحلیل از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه آماری خانوادههای دارای فرزند اوتیسم (7 تا 18 ساله) شهر اصفهان (240 خانواده) بودند، 18 خانواده در پژوهش شرکت کردند. روش انتخاب شرکتکنندگان از نوع هدفمند بود. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. یافتههای پژوهش 675 کد اولیه، 23 مضمون پایه، پنج مضمون سازماندهنده و یک مضمون فراگیر را نشان داد. مضامین سازماندهنده استخراجشده عبارت بودند از: مسئلههای اجتماعی، فردی، مرتبط با تعامل با کودک، کمبود زمان و درونخانوادگی. مضمون فراگیر نیز فرهنگ اجتناب از اوتیسم بود. یافتههای این پژوهش نشان دادند که اتخاذ رویکردی که در سطح جامعه نگرشهای پذیرش نسبت به اوتیسم را تشویق کند، میتواند بهعنوان اولین گام در جهت بهبود محیط انگزدایی و فرهنگ اجتناب از اوتیسم باشد. برنامههای فرهنگی مناسب در سطح جامعه نیز میتواند به افزایش آگاهی در مورد اوتیسم و اختلالات رشدی کمک کند و خانوادهها را با منابع مداخله بهموقع پیوند دهد.